Scholen PO/VO: training en ontwikkeling

Ondersteuning voor scholen: hoogbegaafdheid zichtbaar en werkbaar maken

Hoogbegaafdheid binnen de schoolomgeving signaleren en begeleiden is soms een uitdaging, maar biedt tegelijkertijd enorme kansen. Talentissimo ondersteunt scholen in het primair en voortgezet onderwijs om cognitief sterke leerlingen beter te begrijpen, begeleiden en uitdagen. En al vijftien jaar met succes: een gemiddelde beoordeling van trainingen van een 8,6! 

Talentissimo kan jouw school (PO en VO) ondersteunen met maatwerk:

Beleid ontwikkelen: We helpen scholen en besturen bij het opstellen en implementeren van hoogbegaafdheidsbeleid volgens de basisnormen, dat aansluit op jullie visie en praktijk. Van signalering tot passende begeleiding, we maken het werkbaar voor het hele team.

Programmaontwikkeling: Samen ontwerpen we verrijkingsprogramma’s, plusklassen en maatwerkoplossingen die uitdagend en effectief zijn voor hoogbegaafde leerlingen.

Studiedagen en trainingen: Interactieve sessies op maat voor onderwijspersoneel, gericht op praktische tools en verdieping in onderwerpen zoals signalering, differentiatie en sociaal-emotionele begeleiding.

Ouderavonden: We bieden informatieve en interactieve bijeenkomsten om ouders te betrekken bij de begeleiding van hun hoogbegaafde kinderen en hen te ondersteunen in hun rol.

Met onze expertise maken we hoogbegaafdheid binnen het onderwijs niet alleen zichtbaar, maar ook werkbaar. Neem contact met ons op om te bespreken wat we voor jouw school kunnen betekenen!

Studiedagen, scholing op maat en ouderavonden

Bij Talentissimo bieden we scholen op maat gemaakte studiedagen en ouderavonden die diep ingaan op hoogbegaafdheid en neurodiversiteit. Ons doel is om teams en ouders te voorzien van praktische kennis en handvatten om cognitief sterke leerlingen optimaal te begeleiden en uit te dagen.

Mogelijkheden voor studiedagen

Onze studiedagen zijn interactief en aangepast aan de specifieke behoeften van je schoolteam. Onderwerpen kunnen onder andere zijn:

Signaleren van hoogbegaafdheid & basiskennis hoogbegaafdheid: Hoe herken je talent, ook bij onderpresteerders?

Sociaal-emotionele begeleiding: Omgaan met perfectionisme, faalangst en peer pressure.

Niveaus van hoogbegaafdheid: wat zijn de verschillen tussen IQ’s boven de 130, en hoe kun je ook 145+’ers goed begeleiden binnen jullie school? 

Executieve vaardigheden: Een slim en snel hoofd, maar het niet uit je handen kunnen krijgen… hoe werkt het brein van een hoogbegaafde leerling en hoe help je hem/haar met het ontwikkelen van vaardigheden? 

Dubbel bijzondere leerlingen: Leerlingen met heel veel talent maar ook een (leer)stoornis zoals ADHD, autisme spectrum stoornis of dyslexie: hoe begeleid je hen? 

Asynchrone ontwikkeling: Met een heel hoog IQ ben je je kalenderleeftijd ver vooruit, maar… dat betekent niet dat alle ontwikkelgebieden meewerken. Hoe ga je hiermee om op school? 

Differentiatie in de klas: Tools en strategieën om compacten en verrijken effectief in te zetten.

Samenwerking met ouders: Het versterken van de verbinding tussen school en thuis.

Ouderavonden

Voor ouders organiseren we informatieve en inspirerende bijeenkomsten. Tijdens deze avonden geven we inzicht in hoogbegaafdheid en bieden we praktische tips voor opvoeding en ondersteuning thuis. Thema’s als slaap, (faal)angst, woede of onderpresteren kunnen ook een rol spelen. Daarnaast beantwoorden we vragen en creëren we een ruimte voor uitwisseling van ervaringen.

Praktisch en toepasbaar

Onze aanpak is altijd gericht op praktische toepasbaarheid en directe impact. Laat je inspireren door onze expertise en maak een verschil voor je leerlingen en hun ouders. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken, stuur ons een bericht!

Expertisecentrum hoogbegaafdheid en neurodiversiteit

Talentissimo is in de afgelopen vijftien jaar uitgegroeid tot een zeer gewaardeerd expertisecentrum met een gemiddelde beoordeling van 8,6 voor trainingen.

Talentissimo is een CRKBO-geaccrediteerd en KRHB (KwaliteitsRegister Hoogbegaafdheid) opleidingsinstituut. In het verleden presenteerde al Talentissimo bij vele organisaties, waaronder G4-gemeenten, nationale overheden en semi-overheden, jeugdzorginstellingen, scholen, MKB-bedrijven en grote commerciële bedrijven. Daarnaast mochten we presenteren op veel nationale en internationale bijeenkomsten en congressen. 

Ontwikkeling van beleid & programma’s

Maatwerk voor hoogbegaafde leerlingen

Hoogbegaafde leerlingen hebben niet alleen uitdaging nodig, maar ook begeleiding die aansluit bij hun specifieke leer- en ontwikkelbehoeften. Samen met het schoolteam ontwerpen we programma’s die effectief en haalbaar zijn.

Mogelijkheden zijn onder andere ondersteuning bij:

Verrijkingsprogramma’s / curriculum: Lesmateriaal en opdrachten die aansluiten bij de interesses en het niveau van leerlingen.

Ontwikkelen van hoogbegaafdheidsbeleid volgens de basisnormen: Lesmateriaal en opdrachten die aansluiten bij de interesses en het niveau van leerlingen.

Plusklassen of ontwikkeling van voltijds hoogbegaafdenklas / 145+ klas: Een omgeving waarin (hyper)hoogbegaafde leerlingen met elkaar samenwerken en nieuwe uitdagingen aangaan.

Compacten en verrijken: We helpen onderwijsprofessionals om het reguliere curriculum zo aan te passen dat er ruimte ontstaat voor verdieping en verbreding.

Voorbeelden: Een basisschool vroeg ons om hulp bij het opzetten van een plusklas. Samen ontwierpen we een programma dat niet alleen focust op academische uitdaging, maar ook op sociale en executieve vaardigheden, samenwerking en creatief denken. Het resultaat? Enthousiaste leerlingen én leerkrachten.

Een VO-school wilde beter signaleren welke leerlingen meer aan zouden kunnen om hen beter te kunnen uitdagen en ondersteunen. We deden een screening en begeleidden hen bij het opzetten van beleid en een uitdagend curriculum. 

Meer weten? Stuur ons een bericht!

Begeleiding en onderzoek voor leerlingen

Talentissimo wordt met Opallios vaak als extern begeleider betrokken bij een casus met een (hyper)hoogbegaafde of dubbel bijzondere (hoog IQ en diagnose zoals ASS of dyslexie) leerling. De vragen kunnen legio zijn: van een kloof tussen kennis en wat er uit de handen komt tot storend gedrag of het maken van een passend programma op maat. Talentissimo kan worden betrokken als sparringpartner, ambulant begeleider of teamcoach/trainer, of om onderzoek te doen naar de intelligentie of het didactisch niveau van een leerling. Wij ondersteunen jullie om de leerling(en) een zo passend mogelijke plek te kunnen bieden op een manier die voor jullie ook uit te voeren is. Het liefst lopen we een stukje met de leerling en/of jullie mee, waarna jullie zelf de kennis en vaardigheden hebben om zelfstandig door te kunnen.

De ondersteuning van Talentissimo in samenwerking met Opallios, kan ook gaan over leerlingbegeleiding, leerkrachtbegeleiding of een aangepast programma maken voor een leerling. Dit draagt op meerdere manieren bij aan de ontwikkeling van de leerling én de school:

  • Leerling zit lekkerder in zijn of haar vel en komt beter tot presteren
  • Leerkracht krijgt handvatten om deze leerling en anderen met een soortgelijk profiel te begeleiden binnen de klas
  • Op schoolniveau kan er gewerkt worden aan het zelf op kunnen pakken van vragen rondom hoogbegaafde leerlingen, waardoor er op termijn geen externe ondersteuning meer nodig is
  • Door tijdig in te spelen op de uitdagingen rondom hoogbegaafdheid kan uitval worden voorkomen

Meer weten over deze ondersteuning? Lees hier verder op de pagina van Opallios. 

 

“In de afgelopen jaren is, op de basisscholen, de kennis en kunde over het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen toegenomen. In en buiten de klas is er verrijkend aanbod. Leerkrachten maken tijd vrij om leerlingen te begeleiden bij deze verrijkende leerstof. Zo ook op de ‘PWA Beekenstein’ in Amersfoort. Toch bleek het onderwijs wat wij bieden niet voldoende afgestemd op de leerlingen op onze school met een 145+ IQ. In onze zoektocht wie ons zou kunnen ondersteunen om onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op uitzonderlijk begaafde kinderen kwamen we terecht bij Talentissimo. 

Inmiddels hebben zij ons team geschoold over hoogbegaafdheid en hyperhoogbegaafdheid. Ook worden een aantal leerlingen van onze school begeleid vanuit een arrangement. Begeleiding door en samenwerking met Talentissimo kenmerkt zich door:

  • Afstemming op de onderwijsbehoeftes van de leerling en op de ondersteuningsbehoefte van de school
  • Samenwerking met school en ouders, waarbij de kennis die ouders over hun eigen kind hebben een belangrijke plek inneemt
  • Begeleiding vanuit het arrangement is gericht op passend aanbod maar ook op sociaal emotionele doelen, het leren leren en welbevinden 
  • Open blik en open communicatie
  • Veel kennis over HB en HB 145+” 

Anoeska van Marle, Intern Begeleider bij PWA Beekenstein 

“Femke Hovinga van Talentissimo kwam in mijn loopbaan als leerkracht binnen het HB-onderwijs op mijn pad n.a.v. vragen die ik had omtrent het gedrag van een leerling. Na een observatie van zowel de leerling als mijzelf legde ze al vlug de vinger op de zere plek. Ze gaf tips en uitleg over het gedrag van de leerling en gaf ook treffende feedback aan mij. Er ontstond bij mij meer inzicht in het handelen van het kind en mijzelf. 

Als HB team volgden we een korte training waar dieper in werd gegaan op het gedrag met onze leerlingen. Ze gaf bruikbare tips voor in de groep met de nodige achtergrondkennis erbij. 

Tijdens dit traject ervoer ik dat Femke een breed scala aan ideeën en achtergrondinformatie heeft. Ze legt uit, geeft tips voor boeken en denkt op een prettige manier mee. Ze stemt af en reageert vlug op mails en vragen. 

Ik vond haar oprecht in het contact, zeer snel in haar denken, rustig en prettig in de omgang. In een volgend traject zou ik haar zeker weer inschakelen bij vragen.” 

Christien Verschure, leerkracht Basisschool De Spits

We hebben Femke leren kennen als begeleider voor een leerling van ons kindcentrum. Femke is expert op het gebied van (hyper) hoogbegaafdheid, en weet die kennis op een hele praktische manier in te zetten. Ze kan erg goed afstemmen tussen de verschillende gesprekspartners en laveert goed tussen adviseren en aansturen. Daarnaast is Femke goed in plannen en vooruit denken, en komt ze altijd haar afspraken na.

Toen Femke met zwangerschapsverlof ging is de begeleiding op een hele natuurlijke wijze overgenomen door Marlies. Ook Marlies is zeer vakkundig en erg betrouwbaar in haar afspraken. Ik kan Talentissimo dus bij iedereen aanbevelen en heb dat ook al meerdere malen gedaan.”

Maud Dolman-Pontier, onderwijskundige/intern begeleider

Talentissimo is er als expert voor: 

Scholen: Hulp bij het signaleren en begeleiden van hoogbegaafde leerlingen, ontwikkelen beleid & curriculum. 

Bedrijven: Inclusieve werkculturen, neurodiversiteitsbeleid, inspiratiesessies/scholing en optimaal benutten van talent.

Professionals: Webinars en cursussen, altijd gericht op toepasbare kennis.

Voor diagnostiek en persoonlijke begeleiding werken we samen met Praktijk Epoche en Opallios.

      Talentissimo

      Bezoekadres (alleen op afspraak):
      Planetenbaan 2, Bilthoven - tot 28 februari 2025. Vanaf 1 maart 2025 vind je ons op de Horstlaan 2, Driebergen.

       

      KvK: 81312474