HB Boekenclub – collegereeks
Van literatuur naar real life:
de diepte in met hoogbegaafde en dubbel bijzondere kinderen
Tijdens deze opleiding, een online collegereeks meets boekenclub, duiken we in de literatuur rondom het thema hoogbegaafdheid, hersenontwikkeling en diagnoses die naast hoogbegaafdheid bestaan. Dit doen we met auteurs van een aantal vooraanstaande werken. Tijdens de bijeenkomsten gaan we in gesprek met de auteurs en elkaar, om onze vragen over de boeken te stellen en met elkaar te onderzoeken hoe de verschillende inzichten bij je werk in de dagelijkse praktijk passen. De kleine groep deelnemers bestaat uit professionals (eventueel nog in opleiding) in het veld van hoogbegaafdheid.
De auteurs die tijdens deze reeks bij ons aansluiten zijn:
Prof. dr. Dick Swaab
Dr. Luc Swinnen
Dr. Maureen Neihart
Dr. Peg Dawson
Prof. dr. Tracy Cross
Prof. dr. Jennifer Cross Riedl
Tom Clynes
Prof. dr. Tessa Kieboom
Prof. dr. Kathleen Venderickx
Dr. Joanne Foster
Dr. Lisa van Gemert
Paula Prober
Dr. Deborah Ruf
Dr. Paul Beljan
Dr. Esther Roelfsema
Dr. Noks Nauta
Dr. Richard Cash
Dr. Scott Barry Kaufman
- Praktisch
- Host
- 7 mrt
- 10 mrt
- 28 mrt
- 18 apr
- 16 mei
- 13 juni
- 27 juni
- 12 sept
- 3 okt
- 11 okt
- 31 okt
- 21 nov
- 12 dec
- 9 jan
- ...
- Start op 7 maart. In de avond van 20.00 tot ongeveer 21.30 uur.
- Ongeveer één keer per maand, tot begin 2023.
- Host: Femke Hovinga
- Voor professionals (coach/leerkracht/IB’er/psycholoog/orthopedagoog/jeugdzorgwerker/talentbegeleider) werkzaam met hoogbegaafden, of in opleiding hiertoe. We houden de groep klein met oog op de interactie met de auteur en uitwisseling van casuïstiek.
- Alle sessies zijn interactief en online (Zoom meetings)
- Studiebelasting & SKJ: 30 uur bijeenkomsten + het lezen van de boeken en voorbereiden van vragen. De boekenclub heeft geen accreditatie vooraf van beroepsverenigingen, maar kan bij SKJ / NIP / NVO worden aangemeld als ‘eigen inbreng’ onder ‘informeel leren’ (tot 20 punten).
- Je wordt geacht de te bespreken boeken zelf te verkrijgen (lenen bij de bibliotheek/bekenden of digitaal/papier aanschaffen)
- Kosten:
- € 595,- (BTW vrijgesteld) voor de volledige opleiding
of - € 55,- (BTW vrijgesteld) per losse bijeenkomst (max 2 vrije plekken per bijeenkomst)
- € 595,- (BTW vrijgesteld) voor de volledige opleiding
Deze collegereeks/boekenclub wordt gehost door:
Femke Hovinga
Femke weet uit ervaring welke uitdagingen hyperhoogbegaafdheid met zich mee kan brengen. Ondanks een flinke portie potentie, presteerde ze jarenlang onder en ontwikkelde ze faalangst. Leerkrachten vonden haar een vreemde vogel, klasgenoten pestten. Met hangen en wurgen haalde Femke haar Havo-diploma, waarna ze opleidingen journalistiek en bedrijfskunde volgde. En eindelijk: uitdagingen werden kansen. Ze ontwikkelde zich door het deelnemen aan het studentenleven, de politiek en bestuurswerk. Ze volgde de opleiding tot talentbegeleider en specialiseerde zich vanuit daar in 145+ IQ. Naast Talentissimo houdt Femke zich bezig met het ontwikkelen van IQ-testen voor (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen en volwassenen bij SCALIQ en is ze regelmatig aanwezig op congressen en evenementen als spreker of dagvoorzitter.
Prof. dr. Dick Swaab
Prof. dr. Dick Swaab is arts, Emeritus Hoogleraar Neurobiologie, Universiteit van Amsterdam (AMC). Hij studeerde geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde tijdens zijn studie in 1970.
Swaab was van 1975 waarnemend directeur en van 1978 tot 2005 directeur van het Nederlands Instituut voor Hersenonderzoek. Hij was tevens oprichter van de Nederlandse Hersenbank in 1985, en directeur van de Nederlandse Hersenbank van 1985 tot 2005. Swaab is momenteel teamleider in het Nederlands Herseninstituut van de onderzoeksgroep ‘neuro-psychiatrische stoornissen‘. Swaab bekleed(e) diverse hoogleraarsplaatsen.
Swaab publiceerde meer dan 600 wetenschappelijke SCI-artikelen, 200 hoofdstukken in boeken, redigeerde meer dan 100 boeken en was promotor van 87 promovendi waarvan er inmiddels 20 zelf hoogleraar zijn geworden. Hij publiceerde de uit twee delen bestaande monografie ‘The Human Hypothalamus’, die verscheen bij Elsevier, in de Handbook of Clinical Neurology reeks. Swaabs werk is meer dan 25.000 maal geciteerd en zijn H-factor is 93.
Wij zijn ons brein
Prof. Dr. Swaab schreef meerdere boeken over het brein, waarvan ‘Wij zijn ons Brein’ het bekendste werk is. Het werd in vijftien landen uitgegeven. In ‘Wij zijn ons Brein’ volgt Dick Swaab de mens en vooral zijn of haar hersenen, van conceptie tot dood. Van puberteit tot medicatie, van psychische problemen tot criminaliteit: dit boek gaat in op waarom je bent wie je bent en wat je brein daarmee te maken heeft.
Voor kinderen en jongeren werd het boek ‘Jij bent je Brein’ geschreven. Op begrijpelijke wijze en vol humor wordt besproken hoe je geheugen werkt, of je je brein kunt trainen, hoe je hersenen ontwikkelen en of de vrije wil wel bestaat…
Tijdens deze sessie met Prof. Dr. Swaab worden beide boeken besproken, waarbij de nadruk ligt op Wij zijn ons Brein
Dr. Luc Swinnen
Dr. Luc Swinnen is arts, licentiaat in de verzekeringsgeneeskunde en statisticus. Sinds meer dan twintig jaar is hij bedrijfsconsulent en coach in verband met stress, emoties en geluk. Zijn passie is de impact van emoties op het functioneren van mensen. Hij publiceerde in tal van internationale en nationale tijdschriften en is een welbespraakt spreker op congressen.
Dr. Swinnen is internationaal bekend als expert op het gebied van stress en de werking van het brein. Hij is niet alleen spreker en workshopleider, maar ook auteur van meerdere boeken. Ook adviseert hij het bedrijfsleven over stress bij werknemers en hoe hiermee om te gaan.
Activeer je Nervus Vagus
Stress, angst en trauma: thema’s die bij hoogbegaafden vaak tot vragen leiden. Lange tijd zochten we de antwoorden in onze hersenen, maar het boek ‘Activeer je Nervus Vagus’ brengt ons op een ander idee. De Nervus Vagus loopt door het hele lichaam en staat in contact met al je organen. Geen wonder dat je stress en angst in je hele lijf kunt voelen. Het goede nieuws is: je kunt via diezelfde nervus vagus ook positieve boodschappen aan je lijf geven. Verbinding maken met anderen is daarvoor cruciaal. Dit inzicht ligt aan de basis van het baanbrekend werk van de Amerikaanse neuropsychiater Stephen Porges. Stressexpert Luc Swinnen vertaalt zijn inzichten naar heel concrete handvatten die de nervus vagus positief stimuleren. Zo kun je stap voor stap je veerkracht versterken, je angst verminderen en stressgerelateerde klachten een halt toeroepen. Aan bod komt: de polyvagaaltheorie, het zenuwstelsel, en natuurlijk triggers voor nare en ook fijne gevoelens. Ook technieken om de nervus vagus te activeren worden belicht.
Dr. Maureen Neihart
Maureen Neihart, Psy.D. is een gediplomeerd kinderpsycholoog met meer dan dertig jaar ervaring in het werken met hoogbegaafde kinderen en hun families. Ze is co-auteur van het boek “The Social and Emotional Development of Gifted Children: What do we Know?” en voormalig lid van de raad van bestuur van de National Association for Gifted Children. Ze is momenteel Associate Professor of Psychological Studies Academic Group aan het National Institute of Education in Singapore. Haar onderzoeksinteresses omvatten de sociale en emotionele ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen, psychologische interventies thuis en op school voor risicokinderen, veerkracht en de psychologie van hoge prestaties.
Peak Performance for Smart Kids
Hoogbegaafd zijn betekent niet persé dat er ook goed gepresteerd wordt. In Peak Performance for Smart Kids deelt dr. Maureen Neihart, bekend van de profielen van Betts & Neihart, haar inzichten om uitdagingen rondom hoogbegaafdheid te overwinnen. Dit is de samenvatting (in het Engels, want dat is het boek ook):
Peak Performance for Smart Kids provides success strategies, activities, tools, real-life examples, and checklists for parents to employ to help their kids to achieve their highest potential. Even the most talented child will not succeed if he or she has not developed the mental, psychological, and emotional skills to face the heavy demands of high performance. Maureen Neihart, a psychologist and leading authority on talent development in children, examines seven mental habits of successful kids, providing practical approaches for developing them in talented children of all ages in this easy-to-read guide for parents and teachers. By working with parents to complete the activities included in this book, high-ability kids will learn to manage stress and anxiety, set and achieve goals, use mental rehearsal to improve performance, manage their moods and emotions, practice optimistic thinking, and resolve their frustrations of needing to belong while needing to achieve. With its research-based strategies and unique approach to maximizing potential, this is a book from which every parent of smart kids can benefit!
Dr. Peg Dawson
Peg Dawson, Ed.D., NCSP, behaalde haar doctoraat in klinische school-/kinderpsychologie aan de Universiteit van Virginia. Ze werkte 16 jaar als schoolpsycholoog in Maine en New Hampshire en werkt sinds 1992 bij het Centre for Learning and Attention Disorders in Portsmouth, New Hampshire.
Peg Dawson is gespecialiseerd in de beoordeling van kinderen en volwassenen met leer- en aandachtsstoornissen.
Ze traint professionals in onderwijs en zorg op het gebied van executieve vaardigheden en is de auteur van talrijke artikelen en boek(hoofdstukk)en over uiteenlopende onderwerpen, waaronder geheugen, groeperen op basis van vaardigheden, leesstoornissen, aandachtsstoornissen, slaapproblemen van adolescenten, het gebruik van interviews in het toetsingsproces en huiswerk. Peg was in 2006 de ontvanger van de Lifetime Achievement Award van de National Association of School Psychologists.
Smart but Scattered / Slim maar…
Er is niets frustrerender dan slimme, getalenteerde kinderen steeds te zien worstelen met simpele taken als huiswerk, opruimen of aankleden. Of met het omgaan met teleurstelling of boosheid. Recent onderzoek laat zien dat deze kinderen tekortschieten in executieve functies. Executieve functies maken het mogelijk om rationele beslissingen te nemen, impulsen onder controle te houden en te kunnen focussen op wat belangrijk is. Verminderde executieve functies leiden tot problemen met doelgericht gedrag. In Slim maar… hebben Peg Dawson en Richard Guare baanbrekend onderzoek vertaald naar uiterst praktische adviezen en tips. Met behulp van werkbladen, vragenlijsten en uitgebreide leeftijdsgebonden informatie kunnen ouders en professionals voor elk kind een specifiek en effectief actieplan opstellen.
Prof. dr. Tracy Cross Prof. dr. Jennifer Cross-Riedl
Tracy L. Cross, Ph.D., heeft een bijzondere leerstoel hoogleraar psychologie en hoogbegaafd onderwijs, en is de uitvoerend directeur van het Center for Gifted Education en het Institute for Research on the Suicide of Gifted Students.
Hij ontving de Distinguished Service Award van The Association for the Gifted (TAG) en de National Association for Gifted Children (NAGC), de Early Leader, Early Scholar en Distinguished Scholar Awards van NAGC, en in 2009 ontving hij de Lifetime Achievement Award van de Stichting Onderwijs en Onderzoek MENSA.
Prof. dr. Jennifer Cross-Riedl
Jennifer Riedl Cross, Ph.D. is de onderzoeksdirecteur van het William & Mary Center for Gifted Education, waar ze onderzoek coördineert en uitvoert. Ze doceert onderwijspsychologie en onderzoeksmethoden in de opleiding schoolpsychologie en is lid van het leiderschapsteam van het W&M Institute for Research on the Suicide of Gifted Students.
Dr. Cross is actief bij Camp Launch, het residentiële zomerkamp van het Centrum voor middelbare scholieren met een laag inkomen en een hoog potentieel, waar ze onderzoek doet en een cursus over persoonlijke ontwikkeling creëerde.
Als sociaal psycholoog heeft Dr. Cross peer-relaties bestudeerd, met een bijzondere focus op groepen adolescenten. Haar onderzoek op het gebied van hoogbegaafdheid benadrukt de sociale aspecten, van individuele omgang met het stigma van hoogbegaafdheid tot attitudes ten opzichte van hoogbegaafdheid en hoogbegaafd onderwijs.
Dr. Cross is momenteel voorzitter van het Conceptual Foundations Network van de National Association for Gifted Children en lid van de Society for Research on Adolescence en de American Psychological Association.
Suicide Among Gifted Children and Adolescents: Understanding the Suicidal Mind
Suïcide, hoewel het gelukkig niet vaak voorkomt, is het belangrijk om ook hier te weten wat te doen. In het boek Suicide Among Gifted Children and Adolescents verkennen de auteurs suïcidaal gedrag bij hoogbegaafde kinderen en tieners. De samenvatting (in het Engels, want dat is het boek ook): This book explores the suicidal behavior of students with gifts and talents. It provides the reader with a coherent picture of what suicidal behavior is; clarifies what is known and what is unknown about it; shares two major theories of suicide with explanatory power; and offers an emerging model of the suicidal behavior of students with gifts and talents. In addition, the book includes chapters offering insight into the lived experience of students with gifts and talents, and what we can do to prevent suicide among gifted students, including creating caring communities and specific counseling strategies. It also provides a list of resources available to help.
Prof. dr. Tessa Kieboom
Dr. Tessa Kieboom is een autoriteit op het vlak van hoogbegaafdheid. Ze levert pionierswerk in de ontwikkeling, aanpak en begeleiding van vele duizenden hoogbegaafde jongeren en volwassenen. Ze staat mee aan het hoofd van Exentra vzw, het expertisecentrum hoogbegaafdheid in Antwerpen en ze is als gastprofessor co-titularis van de leerstoel hoogbegaafdheid aan de UHasselt.
Prof. dr. ir. Kathleen Venderickx
Dr. ir. Kathleen Venderickx heeft een internationaal topsportverleden en oefende jarenlang een voortrekkersrol uit in de energiesector. Ze levert pionierswerk in de ontwikkeling, aanpak en begeleiding van vele duizenden hoogbegaafde jongeren en volwassenen. Ze staat mee aan het hoofd van Exentra vzw, het expertisecentrum hoogbegaafdheid in Antwerpen en ze is als gastprofessor co-titularis van de leerstoel hoogbegaafdheid aan de UHasselt.
Meer dan intelligent: De vele gezichten van hoogbegaafdheid bij jongeren en volwassenen
Niet elke hoogbegaafde gaat op dezelfde manier om met prestaties. De ene wordt er gelukkig van, de ander zet zich pas in als hij er het nut van inziet en nog een ander kan niet om met hoge verwachtingen. In het baanbrekende boek Meer dan intelligent leggen hoogbegaafdheidsexperts Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx de vele valkuilen bloot die aanwezig talent kunnen fnuiken. Maar ze reiken ook concrete tools aan die hoogbegaafden kunnen helpen om hun talenten te laten floreren en gelukkiger in het leven te staan.
Dr. Lisa van Gemert
Lisa Van Gemert, M.Ed., is een deskundig adviseur voor televisieprogramma’s, waaronder Lifetime’s “Child Genius”, en een schrijver van bekroonde lesplannen, evenals talrijke gepubliceerde artikelen over sociale psychologie en pedagogiek en het boek Perfectionism: Practical Strategies for Managing Never Good Enough.
Als voormalig leraar, schoolbestuurder en ambassadeur voor jongeren en onderwijs voor Mensa, deelt ze bronnen voor opvoeders en ouders op haar website giftedguru.com en is ze mede-oprichter van de Gifted Guild, een professionele gemeenschap voor opvoeders van hoogbegaafden.
Met behulp van een combinatie van neuropsychologie, pedagogiek, ervaring, humor, technologie en puur plezier, deelt Lisa Van Gemert best practices op het gebied van onderwijs met publiek over de hele wereld.
Perfectionism: A Practical Guide to Managing Never Good Enough
Die lat ligt wel echt boven een flatgebouw zeg! Veel hoogbegaafden zijn kritisch op zichzelf en op hun omgeving. Een mooie eigenschap, maar perfectionisme kan ook verlammend werken. Het boek Perfectionism: A Practical Guide to Managing Never Good Enough verkent mythes over perfectionisme, kijkt naar wat het echt inhoudt maar vooral: wat kun je doen om negativiteit om te zetten in positieve gedachten? Hoe bouw je veerkracht? En hoe kun je het beste halen uit je perfectionisme, of dat van jouw cliënt/kind? Hoewel de auteur een Nederlandse naam heeft (gekregen van de familie van haar man), spreekt zij enkel Engels en is het boek ook Engelstalig.
Tom Clynes
Auteur en wetenschapsjournalist Tom Clynes reist de wereld rond om de avontuurlijke kanten van wetenschap, het milieu en onderwijs te bespreken voor publicaties zoals National Geographic, Nature, The New York Times en Popular Science, waar hij een bijdragende redacteur is.
Als keynote-spreker neemt Tom het publiek mee naar enkele van de meest dramatische en intrigerende plekken op aarde, met spannende keynote-presentaties die buitengewone verhalen en foto’s combineren.
Tom werkt samen met organisaties die op zoek zijn naar nieuwe manieren om creativiteit te stimuleren en actie en betrokkenheid te stimuleren. Zijn gedenkwaardige en inspirerende programma’s stimuleren energie en betrokkenheid en dagen de kijkers uit om open te staan voor hun denken.
The Boy Who Played With Fusion
Veertien jaar en nucleaire krachten kunnen bouwen. Taylor Wilson kan het. In dit boek over het opvoeden en begeleiden van een zeer hoogbegaafd kind, duikt de auteur de wereld van deze hoogbegaafde tiener in. De samenvatting (in het Engels, want dat is het boek ook): By the age of 11, Taylor Wilson had mastered the science of rocket propulsion. At 13, his grandmother’s cancer diagnosis drove him to investigate medical uses for radioactive isotopes. And at 14, Wilson became the youngest person in history to achieve nuclear fusion. How could someone so young achieve so much, and what can Wilson’s story teach parents and teachers about how to support high-achieving children? In The Boy Who Played with Fusion, science journalist Tom Clynes follows Taylor Wilson’s extraordinary journey – from his Arkansas home where his parents encouraged his intellectual passions, to the present, when now-17-year-old Wilson is winning international science competitions with devices designed to prevent terrorists from shipping radioactive material into the US.
Paula Prober
Paula Prober is een gediplomeerd psychotherapeut en consultant in een privépraktijk in Eugene, Oregon, VS. Zij is gespecialiseerd in het begeleiden van hoogbegaafde volwassenen en jongeren en werkt met ouders van hoogbegaafde kinderen en (internationaal) met hoogbegaafde volwassenen.
Voordat Paula in 1992 therapeut werd, was ze leerkracht op openbare scholen en werkte ze met hoogbegaafde kinderen in het primair en voortgezet onderwijs. Ze is adjunct-instructeur geweest bij de University of Oregon en gastpresentator bij Oregon State University en Pacific University, en presentator op meerdere conferenties, podcasts en webinars.
Your Rainforest Mind: A Guide to the Well-Being of Gifted Adults and Youth
Rij je een Ferrari op de lege, lange Duitse snelweg maar is je dagelijks leven vooral gevuld met files op de Nederlandse N-weg? Je hoofd zit vaak vol en je bent gevoelig. Je vraagt je af hoe je ‘niet genoeg’ en ‘te veel’ tegelijkertijd kunt zijn. In het bekende boek ‘Your Rainforest Mind’ gaat Paula Prober in op haar enorme ervaring als therapeut voor hoogbegaafde jongeren en volwassenen. De samenvatting, in het Engels (want het boek is dat ook): Like the rain forest, are you sometimes intense, multilayered, colorful, creative, overwhelming, highly sensitive, complex, and/or idealistic? And, like the rain forest, have you met too many chainsaws? Enter Paula Prober, M.S., M.Ed., who understands the diversity and complexity of minds like yours. In “Your Rainforest Mind: A Guide to the Well-Being of Gifted Youths and Adults” Paula explores the challenges faced by gifted adults of all ages. Through case studies and extensive research, Paula will help you tap into your inner creativity, find peace, and discover the limitless potential that comes with your Rainforest Mind.
Op 11 oktober komt Dr. Joanne Foster ons live vergezellen voor diner en lezing (in Zeist), houd de avond vrij vanaf 17u.
Dr. Joanne Foster
Joanne Foster, Ed.D. werkt al bijna 40 jaar in het veld van onderwijs aan hoogbegaafden. Ze heeft een Master’s degree in Special Education and Adaptive Instruction, en een Doctoral degree in Human Development and Applied Psychology.
Dr. Foster heeft zowel Onderwijspsychologie als Gifted Education gedoceerd aan het Ontario Institute for Studies in Education van de Universiteit van Toronto, waaraan ze ook jarenlang als hoogbegaafdheids specialist verbonden was. Ze is voorvechter en expert op het gebied van hoogbegaafdheid en hoog ontwikkelingspotentieel, en werkt met ouders, leerkrachten en andere professionals in heel Noord Amerika en daarbuiten.
Not Now, Maybe Later: Helping children overcome procrastination
Hoogbegaafde pubers (en volwassenen) zijn vaak een kei in uitstellen. In haar boek ‘Not Now, Maybe Later’ legt Joanne aan ouders en leerkrachten uit wat de achterliggende oorzaken hiervan zijn en wat zij hieraan kunnen doen. Er is ook een versie voor de pubers zelf. Voor de boekenclub is het voldoende om één van de twee boeken te lezen, we bespreken ze wel allebei. De samenvattingen (in het Engels, want dat zijn de boeken ook):
Not Now, Maybe Later helps parents and teachers understand why children procrastinate, and what to do about it. Chapters are organized around specific areas of focus such as expectations; different age levels; goal-setting; power struggles about messiness, chores, and homework; motivation, and more. There are hundreds of practical ideas to help children and teens overcome tendencies to procrastinate. (And, the strategies apply to adults, too!)
Bust Your Buts is for teens—and it’s filled with tips to help them understand, prevent, manage, and eliminate procrastination. There are 28 BUTS (or reasons why kids procrastinate), including having too much to do, being distracted, laziness, not wanting to take risks, being disorganized, confusion, lacking confidence, and more… Kids will find out how to bust their BUTS! They will learn how to tap their strengths, confront challenges, and become more successful.
Dr. Deborah Ruf
Dr. Deborah L. Ruf behaalde een Ph.D. in Tests & Measurement met een minor in Learning & Cognition aan de Universiteit van Minnesota. Ze werkte 30 jaar als privéconsulent en specialist op het gebied van toetsinterpretatie en begeleiding van hoogbegaafden.
Ze was van 2003 tot 2008 de National Gifted Children Program Coördinator voor American Mensa. Ze ontving in 2007 de Intellectual Benefits-prijs van de Mensa Foundation voor haar professionele werk op het gebied van intelligentie.
Na haar werkzame leven als docent en bestuurder in alle lagen van primair tot wetenschappelijk onderwijs, blijft ze schrijven en spreken over schoolkwesties en sociale en emotionele aanpassing van hoogbegaafde kinderen en volwassenen. Dr. Ruf blijft geïnteresseerd in onderwijsbeleid, met name hoe scholen kunnen worden opgezet die niet alleen voldoen aan de academische, maar ook aan sociale en emotionele behoeften van hoogbegaafde kinderen door middel van groepering en instructie met ontwikkelingsgelijken. Ze is de auteur van het bekroonde boek “Losing Our Minds: Gifted Children Left Behind” (2005), welke in 2009 de nieuwe titel “5 Levels of Gifted: School Issues and Educational Options” kreeg.
Momenteel is Dr. Ruf bezig met een follow-up van de inmiddels volwassen kinderen uit het originele boek en hoe het nu met hen gaat. Haar focus is nu gericht op de sociale en emotionele gezondheid van hoogbegaafde volwassenen die hoogbegaafde kinderen opvoeden. Haar meest recente paper, How Parental Viewpoint and Personality Affect Gifted Child Outcomes (2020, Gifted Child International Journal) onderzoekt specifieke ouder-kind interacties van de betreffende families uit het 5 Levels boek.
5 Levels of Gifted
Regelmatig zijn er vragen over de ‘niveaus van hoogbegaafdheid’, is er eigenlijk verschil tussen 130 of 155 IQ? En hoe zie je dat dan? In haar longitudinale studie is dr. Ruf in de karakteristieken van verschillende groepen hoogbegaafde kinderen gedoken. Ze deelde deze groep op in vijf ‘levels’ van hoogbegaafdheid en werkt in haar boek 5 Levels of Gifted met uitgebreide casuïstiek om toe te lichten waar de verschillen zich bevinden. De link tussen onderzoek en jouw dagelijkse praktijk komt direct naar voren en wordt natuurlijk ook met dr. Ruf besproken. Dit boek, en dus ook de bespreking, is in het Engels.
Dr. Paul Beljan
Dr. Paul Beljan is (kinder) neuropsycholoog gespecialiseerd in de diagnose en behandeling van neuropsychologische aandoeningen. Hij is beroemd om klinische werk in en onderzoek naar hoogbegaafdheid, ADHD, ontwikkelingsstoornissen, executieve functies en neurocognitieve therapie.
Dr. Beljan is in binnen- en buitenland een veelgevraagd specialist en spreker op het gebied van het brein (ontwikkeling en NAH). Hij werkt met kinderen en volwassenen en heeft daarbinnen een speciale interesse in het meer- en hoogbegaafde individu. Dr. Beljan is bestuurder van de psychologische vereniging van de staat Arizona. Daarnaast was hij voorzitter van de Amerikaanse kinderpsychologie vereniging. Dr. Beljan heeft publicaties en boeken op zijn naam staan die wereldwijd zeer gewaardeerd worden. Ook won hij enkele awards voor zijn werk in de neuropsychologie.
Dr. Esther Roelfsema
Esther werkt als (kinder- en jeugd)psychiater voor haar eigen bedrijf IQwise en voor INTER-PSY. Ze heeft zich gespecialiseerd in het werken met patiënten die (vermoedelijk) hoogbegaafd zijn, zowel met kinderen/jongeren als met volwassenen. Daarnaast is ze een drijvende kracht achter en de secretaris van het LKPHB. Vanuit haar enthousiasme, betrokkenheid en oog voor nuance geeft ze trainingen over hoogbegaafdheid in de psychiatrie. Ook heeft ze in 2020 het boek van James Webb et al. genaamd ’Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid’ mede vertaald vanuit het Engels. Verder leidt ze oudergroepen volgens het SMPG-model (SENG Model Parent Group, van het Amerikaanse SENG; Supporting Emotional Needs of the Gifted).
Misdiagnose en Dubbeldiagnose bij Hoogbegaafdheid
Onze slimste, meest creatieve kinderen en volwassenen worden vaak over het hoofd gezien, verkeerd begrepen en onjuist gediagnosticeerd met een diagnose als ADHD, OCD, ODD of autisme. Bij hoogbegaafden die daadwerkelijk een beperking hebben worden hun talenten vaak over het hoofd gezien. Te veel hoogbegaafde kinderen krijgen onjuiste diagnoses, onnodige medicatie of een niet passende behandeling.
Het meervoudig bekroonde handboek Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid helpt zorgprofessionals en ouders te verhelderen of het vaak eigenzinnige gedrag ten dele voortkomt uit een bepaalde stoornis. Hierbij worden adviezen gegeven voor toepassing van deze kennis in de praktijk. Dit boek bestaat in het Engels en Nederlands. We hebben één van de originele auteurs, neuropsycholoog dr. Paul Beljan, en één van de vertalers, psychiater dr. Esther Roelfsema, om het boek mee te bespreken. De voertaal is Engels, maar vanwege de complexiteit is dr. Roelfsema uiteraard bereid mee te denken over vertalingen waar wenselijk.
Dr. Noks Nauta
Dr. Noks Nauta is psycholoog en bedrijfsarts geweest, nu zij met pensioen is heeft zij zich specifiek gefocust op het thema hoogbegaafdheid. Dit doet zij als spreker, workshopleider en auteur. Zij is met name betrokken bij gezondheidszorg, waar ze artsen en andere zorgprofessionals traint in omgaan met hoogbegaafdheid.
Dr. Nauta is buitengewoon ervaren, als oprichter van het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen heeft zij meerdere awards gewonnen en is zij vele malen als spreker op congressen of expert in de media gezien. Als auteur over hoogbegaafdheid is zij een van de bekendste van Nederland en Vlaanderen.
Conflict
Conflict komt helaas met regelmaat voor bij hoogbegaafde individuen. Hun wereldbeeld en eigenschappen stoken niet altijd met dat van de omgeving. Zo hebben ze vaak veel autonomie, een groot rechtvaardigheidsgevoel en soms ook moeite met functioneren onder een leidinggevende of juf/meester. Het boek over conflict wordt medio 2022 gepubliceerd, meer info volgt dan ook later.
Dr. Richard Cash
Dr. Richard Cash is een bekend onderwijsonderzoeker, die vele awards heeft mogen ontvangen voor zijn werk als onderzoeker en consultant in het onderwijs. Zijn specialiteit is onderwijs aan hoogbegaafden en hoe systemisch te werken in relatie tot thuis en zorg.
Al meer dan 25 jaar werkt dr. Cash in het veld van hoogbegaafdheid. Hij deed dat in de praktijk als leerkracht, maar ook internationaal als expert die hielp met het opzetten van scholen, het organiseren van onderwijs voor neurodiverse groepen en het opleiden van professionals uit onderwijs en zorg. Zijn expertise is motivatie van de leerling, daarnaast heeft hij veel verstand van differentiatie binnen het curriculum.
Advancing Differentiation: Thinking and Learning for the 21st Century
Differentiëren: wie werkt met hoogbegaafden heeft de term vast al héél vaak voorbij horen komen. Klinkt makkelijk, maar hoe doe je dat nu op een passende manier? Dr. Richard Cash schreef een praktisch boek, dat je kunt gebruiken op school of in je advies/samenwerking met school. Het boek is in het Engels, daarom ook een Engelstalige opsomming:
The strategies in the book Advancing Differentiation will help you:
- Deeply engage every learner while challenging students to think critically, self-regulate, and direct their own learning
- Set new roles for student and teacher that encourage learner autonomy
- Employ cutting-edge techniques for designing rigorous E4 curriculum (effective, engaging, enriching, and exciting)
Op veler verzoek: dr. Scott Barry Kaufman, presentator van de grootste psychologie podcast ter wereld en auteur/onderzoeker op het gebied van psychologie en hoogbegaafdheid. De datum wordt nader bepaald.
Dr. Scott Barry Kaufman
Dr. Scott Barry Kaufman is psycholoog en hersenwetenschapper. Hij is bekend van zijn boeken en van de grootste psychologiepodcast ter wereld: The Psychology Podcast.
Dr. Kaufman haalde zijn PhD aan Yale en onderwees aan verschillende universiteiten vakken uit de psychologie. Hij werkt als coach en schrijver van zowel wetenschappelijke als populaire literatuur en heeft dat de afgelopen jaren gedaan. Daarnaast is hij een voorloper in psychologische kennis met zijn psychology podcast, de nummer 1 podcast op dit gebied in de wereld.
Transcend: The New Science of Self-Actualization
Dit boek is in het Engels, dus een Engelse samenvatting: A bold reimagining of Maslows famous hierarchy of needs–and new insights for realizing your full potential and living your most creative, fulfilled, and connected life. When psychologist Scott Barry Kaufman first discovered Maslows unfinished theory of transcendence, sprinkled throughout a cache of unpublished journals, lectures, and essays, he felt a deep resonance with his own work and life. In this groundbreaking book, Kaufman picks up where Maslow left off, unraveling the mysteries of his unfinished theory, and integrating these ideas with the latest research on attachment, connection, creativity, love, purpose and other building blocks of a life well lived. Kaufmans new hierarchy of needs provides a roadmap for finding purpose and fulfillment–not by striving for money, success, or happiness, but by becoming the best version of ourselves, or what Maslow called self-actualization. While self-actualization is often thought of as a purely individual pursuit, Maslow believed that the full realization of potential requires a merging between self and the world. We don’t have to choose either self-development or self-sacrifice, but at the highest level of human potential we show a deep integration of both. Transcend reveals this level of human potential that connects us not only to our highest creative potential, but also to one another. With never-before-published insights and new research findings, along with exercises and opportunities to gain insight into your own unique personality, this empowering book is a manual for self-analysis and nurturing a deeper connection not only with our highest potential but also with the rest of humanity.
Meedoen aan de volledige opleiding?
Het grootste deel van de plaatsen is gereserveerd voor deelnemers die aan de volledige collegereeks van de HB boekenclub meedoen. Deze kleine vaste groep zal bestaan uit professionals (eventueel nog in opleiding) in het veld van hoogbegaafdheid. Hierdoor kunnen we tijdens de bijeenkomsten snel de diepte in en is er daarnaast voldoende ruimte voor verbinding.
Heb je wel interesse maar kun of wil je jezelf niet voor langere tijd vastleggen, dan is het ook mogelijk om je voor één of meerdere losse bijeenkomsten in te schrijven. Per bijeenkomst zijn er hiervoor maximaal twee vrije plekken beschikbaar.
Oorspronkelijke prijs was: €825,00.€595,00Huidige prijs is: €595,00. BTW vrijgesteld
voor de volledige reeks
Uitverkocht
Meedoen aan één of meerdere losse bijeenkomsten?
Je haalt het meest uit de bijeenkomsten als je aan de hele collegereeks deelneemt. Heb je wel interesse in de bijeenkomsten, maar heb je niet de tijd of zin om je voor langere tijd vast te leggen? Schrijf je dan hiernaast in voor één of meerdere losse bijeenkomsten.
Let op: per bijeenkomst zijn er maar 2 vrije plekken beschikbaar
€55,00 BTW vrijgesteld
per losse bijeenkomst
Talentissimo is er voor je met:
- Activiteiten voor hyperhoogbegaafden
- Begeleiding & coaching voor 145+ IQ en hun omgeving
- Opleiding & training voor scholen, gemeenten en ouders
Ook interessant:
Talentissimo
Bezoekadres (alleen op afspraak):
Steynlaan 30 in Zeist
Begeleiding kan plaatsvinden bij Talentissimo in Zeist, maar ook op locatie bij cliënt of school, of bij onze praktijk in regio Oss.